Ahad, 4 Oktober 2009

PENDUDUK KAWASAN TONGOD NANTIKAN BEKALAN ELEKTRIK DAN BEKALAN AIR BERSIH

TONGOD:Penduduk Kampung Namukon,Kampung Maliau,Kampung Minusoh,Kampung Mananam dan Kampung Nampaganag meminta kerajaan atau yang berkenaan memandang serius perkara tersebut.

Penduduk kampung berharap bekalan elektrik dapat di sambung di salurkan di setiap kampung,seperti mana yang di janjikan oleh kerajaan,kerana bekalan elektrik yang di salurkan sudah tidak jauh daipada kampung yang memerlukan memerlukan.Penduduk di beberapa buah kampung amat berharap agar bekalan elektrik dapat di salurkan dengan segera.Ini kerana keperluan yang amat mendesak,khususnya kepada ibu bapa yang mempunyai anak yang memerlukan cahaya lamapu untuk belajar dan mengulang kaji pelajaran.Ibu bapa di kampung berkenaan juga mengharpkan bahawa anak-anak mereka akan dapat belajar mengunakan internet (IT),ini kerana kawasan tersebut berada di kawasan pendelaman di tengah-tengah sabah.
salah seorang penduduk kampung Namukon mengatakan" selain daripada bekelan elektrik ,penduduk kampung juga menghadapi masalah bekalan air bersih yang telah tercemar oleh pembuka-pembuka ladang kelapa sawet di kampung tersebut. En.Tinus ketua kampung namukon,mengatakan bahawa perkara ini telah lama berlarutan,sehiggahkan salah seorang pegawai kesihatan saya(k.k.Tinus) dan menyerahkan borang kepada saya,untuk di isi oleh orang kampung supaya memohon air timbah sebagai air bersih.Pegawai kesihatan tersebut mengatakan dia akan mengambil borang tersebut,tetapi sehinggah sekarang pegawai tersebut belum lagi datang mengabil borang tersebut,dan borang itu masih di tempat saya kata encik tinus.

2 ulasan:

TADIKA berkata...

Di Tongod ??? kawasan lawatan saya bahitu dulu sekitar 80 an, kalau di mangkawagu memang diapunya sungai memang kabut macam teh susu tapi di minusuh tempat diorang si Engkapon itu sungai jernih tapi balak punya pasal jadi teh susu juga, tapi saya ada pigi Daerah Tongod baru-baru WOW sudah Tar habis tapi simpang pigi pinangah, saya sudah tidak tau, itu dulu tanah KPD di Linayukan kahitu atau di sogo-sogo tidak berapa ingat sudah apa macam suda tar juga kah itu jalan pinangan,, kampung Mananam macam dulu jugakah kawan ??

Tanak Dusun berkata...

mana bos...mcm jalan gajah adalah...macam dulu la ba...juga mana ada pembangunana...hehehehe dulu memg kabut la tp skrg ok sda tu..org kg dia pdi jga sad sumber dia..